Sokakban felmerül, hogy jól jönne a külső segítség, de vajon mennyit kell a tanácsokért fizetni? A marketing tanácsadói óradíj függ a tanácsadás jellegétől és a közös munka hosszától is. Ebben a cikkben röviden megnézzük mit várhatsz egy tanácsadástól és mennyiért.
Kezdjük rögtön a lényeggel: tapasztalatom szerint Magyarországon a marketing tanácsadói óradíj általában 10 000 és 30 000 Forint között mozog a KKV szférában. A nagyvállalati marketing óradíjak természetesen ennél jóval magasabbak.
Innentől viszont ahány marketing ügynökség, annyi féle konstrukció létezik az óradíj számítására. Szinte mindenütt lehetőséged lesz egyéni feltételek szerint árat kérni. (Ez nálam is így működik.) A legtöbb ügynökségnél és tanácsadónál az első tanácsadás árát el szokták engedni, ha utána konkrét projekt kivitelezésében állapodnak meg a felek.
Mire elegendő 1-2 óra és mit tartalmaz az óradíj?
De térjünk vissza az eredeti gondolathoz, hogy mire elegendő néhány óra. Példaként eszembe jut az egyik első tanácsadásom, melynek végén a cég tulajdonosával közösen arra jutottunk, hogy 2 marketinggel foglalkozó junior munkatársat kell felvennie az üzleti célok eléréséhez. Volt olyan eset is, ahol egyszerűen több százezer forintot spóroltunk meg a vállalkozásnak felesleges reklámok leállításával, és a hirdetési-fiók auditjával.
A legjobb tehát, ha vállalkozóként az üzleti céljaiddal, és konkrét marketinget érintő kérdésekkel készülsz a találkozóra (korábban itt írtam róla, milyen esetben fordulj tanácsadóhoz). A jó tanácsadó felkészül előre a cégedből, átnézi a versenytársak marketingjét, természetesen megnézi a hirdetéseket, weboldaladat (ha van), megismerkedik az iparági környezeteddel.
Ebből aztán 1-2 óra alatt konstruktív szakmai beszélgetés indul. Kiderül, milyen irányban érdemes a vállalkozásod marketingjét elvinni, mekkora összeget kell várhatóan a céljaidra elkülöníteni, milyen csatornákat és eszközöket használj.
A tanácsadás azonban ennél specifikusabb is lehet. Előfordulhat, hogy konkrét termék és szolgáltatás kapcsán szeretnél tanácsot kérni, ebben az esetben is érdemes a részleteket előre megosztani a tanácsadóval, hogy minél hasznosabban teljen el az a néhány óra. Sőt, a tanácsadás közös ötletelés vagy csapatmunka is lehet a kollégáiddal, például az értékesítési vezetők bevonásával.
Helyzettől is függ, de pár óra alatt rendet lehet tenni a marketinggel kapcsolatos teendők között. Lerakható egy stratégia alapja, azonosíthatók az erősségek és gyengeségek, és sok egyedi kérdésedre is választ kapsz. A tanácsadás hasznát egyes esetekben nehéz Forintosítani. Máskor egyértelműen kiszámolható a értéke a magasabb bevételből, vagy épp a hirdetésen spórolt százezrekből.
Nálam a tanácsadói óradíj a fentebb említett verziókra vonatkozik, az ennél hosszabb együttműködések esetén projekt-alapon javaslom a közös munkát. Ezek általában egyedi árazás alapján zajlanak, hogy mindkét félnek jobban megérje.
Hogyan dolgozz együtt a tanácsadóval?
A legtöbb alkalom személyesen, vagy online zajlik a Zoom, Skype, Google Meet, stb. használatával. Minél több, a cégeddel és a marketinggel kapcsolatos információt osztasz meg a találkozó előtt, annál jobban tud felkészülni a tanácsadó. Ugyanakkor javaslom a fókusz megtartását egy konkrét problémára vagy témakörre a tanácsadás során.
Az alkalom végén egy úgynevezett memót/jegyzetet is küldök, ami a találkozó tanulságait, és a főbb teendőket foglalja magában.
Hosszabb távú együttműködés is elképzelhető óradíjas konstrukcióban. Például 6 hónapon keresztül heti 2 óra közös munka, ahol tanácsadóként a céges marketing-rendszer kiépítésében segítek.
Tisztában vagyok vele, hogy a tanácsadás bizalmi légkört feltételez. Fontos, hogy ezért olyan tanácsadót válassz, aki transzparensen dolgozik, ismeri az üzleti környezeted, érti a céljaid, és nem beszél mellé. Mindkét félnek az az érdeke, hogy az óradíj többszörösen is megtérüljön számodra.